Eerste behoeften NT2-leerlingen

Voordat je kunt gaan kijken naar hoe je de taalontwikkeling bij een NT2-leerling kunt stimuleren, is het belangrijk om te kijken naar wat deze leerling nodig heeft. Omdat je in de scholen veel verschillende culturen zult tegenkomen is het belangrijk om wat van deze verschillende culturen te weten, zodat je jezelf beter in het kind kunt verdiepen. De Nederlandse cultuur is anders dan deze kinderen wellicht gewend zijn dus zijn er volgens Van Keulen, van Beurden, Pels (2010), een aantal punten waar rekening mee moet worden gehouden bij het krijgen van NT2-leerlingen in de klas. Hoewel de achtergrond van ieder kind natuurlijk verschilt zijn dit wel factoren waar rekening mee moet worden gehouden.

 

 Gevolgen van migratie kunnen zijn:

  1. Culturele bagage: Het verschil tussen de opvoeding van de culturele afkomst en de opvoeding die standaard is in de Nederlandse samenleving.
  2. Taalgebruik en omgangscodes: Taalgebruik wat in de Nederlandse samenleving als onfatsoenlijk kan worden opgevat, kan in de afkomstige cultuur wel geaccepteerd worden.
  3. Sociaal- economische situatie: Segregatie en beperkte financiële mogelijkheden kunnen leiden tot het niet worden geaccepteerd door de maatschappij.
  4. Veranderende rollen: Kinderen pakken de taal sneller op en fungeren hierdoor als tolk voor hun ouders.
 

Voor mensen die zijn gevlucht uit hun land wegens de situatie daar, komen er nog enkele factoren bij:

  1. Verandering van maatschappelijke status: In eigen land kunnen mensen behoren tot een hogere klasse terwijl zij, aangekomen in Nederland, weer onder aan de maatschappelijke ladder terecht komen.
  2. Gedwongen migratie: Mensen hebben vaak niet de tijd gekregen om afscheid te nemen van hun familie en vrienden. Latere hereniging kan leiden tot conflicten tussen ouders en kind.
  3. Geweldervaringen: Het verleden moet worden verwerkt. Het kan zijn dat dit pas na enkele jaren gebeurd..
  4. Verblijf in centrale opvang: Met het hele gezin in een opvangcentra kan leiden tot spanningen en frustraties. Onzekerheid over het krijgen van een huis kan voor de kinderen negatieve consequenties hebben.

 

Het is dus voor NT2-leerlingen heel belangrijk om eerst te kijken naar waar een leerling vandaan komt en wat zijn persoonlijke achtergrond is. Hiernaast zijn er behoeften waar de leerkracht aan moet voldoen voordat de NT2-leerling taal kan gaan leren.

 

Aanvullende behoeften:

  1. Er moet rekening worden gehouden met de specifieke gevallen (persoonlijke begeleiding).
  2. Naast taalgebruik en omgangscodes is non-verbale communicatie heel belangrijk.
  3. Ruimte voor stille periode.
  4. Taalinput door moedertaalsprekers (Nederlands).
 
(Van Keulen, van Beurden, Pels, 2010)

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb