Meest gestelde vragen

Wat zijn NT2-leerlingen?

NT2-leerlingen zijn leerlingen die van huis uit een andere taal spreken dan het Nederlands of die tweetalig opgroeien, met Nederlands en een andere taal als de moedertaal.

 

Wat is belangrijk in de samenwerking met ouders en leerkrachten?

De leerkracht betrekt de ouders bij de taalontwikkeling van de leerling. Belangrijk is dat de ouders weten dat de taalontwikkeling van de moedertaal zelf (anders dan Nederlands) net zo belangrijk is als de taalontwikkeling van de Nederlandse taal. Wanneer een leerling een grote woordenschat heeft in de moedertaal, kan dit een positief effect hebben in de Nederlandse taal (de taallijn, 2008).

 

Welke methodes zijn gericht op NT2-onderwijs?

Piramide: een methode om te voorkomen dat de leerlingen een te grote taalachterstand oplopen. Dit is een complete methode voorzien van materiaal voor in de klas. De methode richt zich op de brede ontwikkeling van baby’s, dreumesen, peuters en kleuters met speciale aandacht voor hun taalontwikkeling.

 

Puk & Ko: een taalprogramma dat zich vooral richt op de brede ontwikkeling van peuters. Spreken, luisteren en het uitbreiden van de woordenschat staan voorop. Hiernaast richt de methode zich op de sociaal-communicatieve vaardigheden en een eerste oriëntatie op rekenen. 

 

Wat heeft een anderstalige leerling nodig voordat je aan taalonderwijs begint?

Voordat er met taalonderwijs begonnen wordt, moet men kijken naar de behoeften en achtergrond van de kinderen. Verschillende gevolgen van migratie kunnen invloed hebben op de ontwikkeling van de kinderen en dus ook op de taalontwikkeling.

(Van Keulen & van Beurden & Pels, 2010)

 

Welke invloed hebben ouders op het leesgedrag en motivatie van hun kinderen?

Ouders hebben een voorbeeldfunctie voor de leerlingen als het gaat om leesgedrag. Voor veel NT2-leerlingen zal het zo zijn dat dit niet in het Nederlands zal zijn, wel is het belangrijk om (eventueel anderen) te laten voorlezen en te praten in het Nederlands (de taallijn, 2008).

 

Welke taal is van belang dat ouders thuis spreken met hun kind?

De taal speelt een grote rol in de taalontwikkeling van de leerling. Als de NT2-leerlingen een hele grote woordenschat heeft in de moedertaal helpt dit bij het verwerven van het Nederlands (de taallijn, 2008). Ook is het belangrijk om in het Nederlands te communiceren.

 

Hoelang duurt de stille periode?

De lengte van de stille periode is per kind verschillend. Ook in de periode dat kinderen niet spreken, zijn ze bezig met taalverwerving. Kinderen die een lange stille periode hebben, zijn als ze eenmaal gaan spreken- vaak even ver in hun taalontwikkeling als kinderen die een korte stille periode hebben (Kuiken & Vermeer, 2005).

 

Hoe kan ik vaststellen hoeveel woorden een kind al beheerst?

De docent kan de woordenlijst Amsterdamse kinderen gebruiken om de woordenschat van de kinderen te bepalen (Kuiken & Droge, 2010).

 

Wat is de Viertakt van Verhallen?

De Viertakt van Verhallen is een didactisch model dat bestaat uit vier stappen die bij elke woordenschat les aanbod moeten komen. 

De vier stappen zijn: Voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren.

Maak jouw eigen website met JouwWeb