Invloed van ouders op leesgedrag en leesmotivatie van kinderen

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat ouders een grote invloed hebben op het leesgedrag en de leesmotivatie van hun kinderen. Door de geletterde thuisomgeving die wordt geboden, de mate van responsiviteit bij geletterde activiteiten en door de voorbeeldfunctie die zij geven met hun eigen leesgedrag en leeshouding beïnvloeden de ouders het leesgedrag en de leesmotivatie van hun kinderen op een positieve manier.

 

Om meer inzicht te krijgen over de invloeden van de ouders heeft PIRLS, Progress in International Reading Literacy Study, een internationaal vergelijkend onderzoek naar de vaardigheid in begrijpend lezen bij basisschoolkinderen gedaan. Dit hebben zij gedaan door een oudervragenlijst te maken. Die is door 55% van de Nederlandse ouders ingevuld. Aan de ouders is de vraag gesteld welke activiteiten zij samen met hun kind doen en hoe vaak zij dit doen. In onderstaande tabel kun je zien dat veel ouders vaak aandacht besteden aan activiteiten die de geletterdheid stimuleren.

 

(Meelissen, M.R.M. , Netten, A. , Drent, M. , Punter, R.A. , Droop, M. & Verhoeven, L., 2012)

 

Bij het aanleren van positief leesgedrag en het motiveren van kinderen om te lezen, is een belangrijke taak weggelegd voor de ouders. Het leesgedrag van de ouders dient als voorbeeldfunctie voor hun kinderen. Ouders van NT2-leerlingen spreken vaak geen of weinig Nederlands. Voor de meeste NT2-leerlingen vallen deze extra activiteiten dus weg. Het is dus heel belangrijk dat ouders van NT2-leerlingen, of andere familieleden, toch gaan praten en voorlezen in het Nederlands, als zij de Nederlandse taal spreken. Dit zal het leesgedrag en de leesmotivatie van de leerlingen verbeteren en zeker NT2-leerlingen kunnen dit goed gebruiken. Ook het praten in de moedertaal helpt bij de taalontwikkeling van een NT2-leerling.

 

Conclusie: De meeste leerkrachten verwachten dus wel degelijk iets van de ouders. Hieronder staat beschreven hoe je de ouders kan helpen en staan er tips beschreven die jij als leerkracht kunt uitvoeren.

 

De moedertaal:

Voor de leerlingen en voor hun ouders is het belangrijk dat ze hun eigen taal nog kunnen spreken. Het is niet alleen belangrijk om met familie in Nederland te kunnen communiceren maar het helpt ook om de leerling zich bewust te maken van zijn of haar achtergrond.

Als de NT2-leerlingen een hele grote woordenschat hebben in de moedertaal helpt dit bij het verwerven van het Nederlands. Het is de taak van de leerkracht om dit duidelijk te maken aan de ouders.

 

Hoe zorg je ervoor als leerkracht dat de ouders van NT2-leerlingen betrokken blijven?

Het is belangrijk dat de school en de leerkracht de ouders betrekken bij de taalontwikkeling van hun kind. Wel is het belangrijk dat je als leerkracht weet hoe je dit kunt doen.  

Als de leerkracht aan de ouders laat weten waar het kind in de klas mee bezig is, kunnen de ouders hier thuis op aansluiten. Als zij op school een bepaalde activiteit hebben gedaan kan de leerling hier thuis zijn verhaal over vertellen.

Als er ouders zijn die geen grote Nederlandstalige woordenschat hebben, kan de leerkracht hen uitnodigen in de klas. Let er ook op dat er ouders kunnen zijn die moeite  hebben met het lezen van informatiebrieven. Zorg ervoor dat, als dit nodig is, je informatie met de ouders mondeling bespreekt. Zo weet je zeker dat de ouder de informatie heeft begrepen. Als zij in de klas komen kijken, komen zij veel te weten over hoe er het er in de klas aan toe gaat. Kinderen vinden het vaak leuk om aan hun ouders te laten zien wat hen bezighoudt in de klas.

 

Er zijn ouders die wel graag willen helpen bij het oefenen met het Nederlands maar zelf niet de mogelijkheden hiervoor kennen. Dan kan de leerkracht bijvoorbeeld boekjes uitlenen waar een dvd of cd bij zit.

 

Ook zijn er nog andere handige voorbeelden van activiteiten die de leerkrachten kunnen aanbieden aan ouders. Ze kunnen bijvoorbeeld met hun kind gaan kijken naar aanwijsboeken. De ouders kunnen dan samen met het kind de afbeeldingen benoemen en de plaatjes aanwijzen. Ook kunnen de ouders via internet kijken naar bijvoorbeeld: Koekeloere en hier samen over praten (De Taallijn, 2008).

 

Materialen:

Koekeloere:

Informatieve filmpjes voor 5-6 jaar

http://www.schooltv.nl/programma/koekeloere/

 

Luisterboeken

Luisterboeken voor kinderen vanaf 4 jaar

http://www.123luisterboek.nl/kind-en-jeugd/vanaf-4-jaar/

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb